Kisah ahli taat masuk neraka, ahli maksiat masuk surga

Diceritakan ada dua orang kakak-beradik yang tinggal dalam satu atap rumah. Sang kakak berpuluh-puluh tahun beribadah diatas rumahnya (rumahnya tingkat). Sedangkan Si Adiknya ini ahli maksiat, bahkan tiada hari baginya selain berbuat maksiat kepada Allah, ia tinggal dilantai bawah rumahnya.
.
Suatu saat Si Adik ini berfikir, “Ya Allah beruntunglah kakak-ku ini, ia beribadah kepada Mu berpuluh-puluh tahun, tetapi aku justru bermaksiat kepada Allah penuh bergelimpang dengan dosa sekian lama. Hari ini, aku akan naik ke atas rumah bergabung dengan kakak-ku bertaubat.
.
Sedangkan kakaknya yang berada diatas rumah tersebut juga berpikir, “Aku berpuluh-puluhan tahun ibadah, adikku pasti sudah berpengalaman merasakan maksiat macam-macam. Rasanya aku ingin bermaksiat satu hari saja, lalu setelah itu aku akan curahkan waktuku kembali untuk beribadah.. Tidak berkelanjutan, hanya satu hari ini saja setelah itu aku akan kembali bertaubat.
.
Maka dengan membawa niat itu, si Tukang Maksiat tadi langsung naik ke atas untuk menjumpai saudaranya. Sementara itu, saudaranya yang sedang di atas juga bermaksud untuk turun ke bawah dengan niat untuk ikutan melakukan maksiat. Sambil bergegas menuruni anak tangga, si Ahli Ibadah menghayalkan kenikmatan tiada tara yang bakal dia dapatkan dari
perbuatan maksiatnya nanti.
.
Namun tiba-tiba saja, kaki si ahli ibadah tadi terpeleset ketika menuruni tangga, sehingga dia terjatuh dan menimpa saudaranya yang sedang menaiki tangga. Keduanya pun jatuh ke lantai dasar dan meninggal seketika. Ternyata, si ahli ibadah tadi dibangkitkan oleh Allah dalam keadaan berniat maksiat dan dibalas dengan neraka, sedangkan saudaranya yang gemar bermaksiat dibangkitkan oleh Allah SWT dalam keadaan berniat untuk beribadah dan dibalas dengan syurga.
.
Kisah di atas begitu sarat makna. Pesan utama yang dapat diambil dari kisah tersebut adalah seputar pentingnya menjaga niat dan perbuatan. Seorang muslim hendaknya senantiasa menjaga niat dan perbuatannya agar selalu dalam ketaatan kepada Allah. Hal ini lantaran setiap manusia tak pernah mengetahui apa yang bakal terjadi ke depan terhadap dirinya, termasuk tentang ajal yg selamanya menjadi rahasia Allah.

Belum ada Komentar untuk "Kisah ahli taat masuk neraka, ahli maksiat masuk surga"

Posting Komentar

Tinggalkan komentar terbaik Anda...

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel